Ur tusen och en natt, sagor från dagdrömmars tid

 
 
Den gamle och mystiske trollkarlen Ali JJ Ben Hassan har bytt till sig den underbara gamla oljelampan av renaste guld i utbyte mot tvenne smäcklampor i mässing.

JJ smeker försiktigt lampans alla ytor med en föraktfull glimt i ögat. Den instängda Anden, som tidigare varken kommit in eller ut, visar sig i en skepnad av Katarina.

"Jag är Din tjänare, vad önskar Du min ouppnåeliga Herre. Du får här tre önskningar för att du förlöst mig ur mitt möbiusband".

JJ ser sig om, han ser en äng, en åker, en sjö, en herrgård, ett stall med arabiska fullblod och gömda i den arkeologiska myllan trettio silverpenningar. "Allt detta önskar jag mig".

"-Du fick tre önskningar! –Men du önskade 6 skilda ting. -Du har önskat mer än vad jag kan ge Dig. Må du renas i den eviga elden, du otacksamme".


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0